”Just nu är det många som ringer, men vi tar emot ditt samtal så fort vi kan.”
Jag sitter i en telefonkö igen. När jag kommer fram frågar jag Tele2:s kundtjänst varför de har så dålig täckning på mobilnätet. Svaret är att nätet är överbelastat.
De har helt enkelt fått för många kunder.
Jag inser när jag pratar med den älskvärde killen i supporten att det är på vissa platser och vid vissa tider som det är värst. Mitt i Stockholm i rusningstrafiken, då när alla drar fram sina mobiler för att kolla mejlen en gång till eller ringa partnern och fråga vad som behöver handlas.
– Och så kollar de Facebook och spelar Wordfeud. Alla spelar Wordfeud, det belastar nätet enormt, säger supportkillen.
Han nämner någon siffra på hur mycket trafiken har ökat, jag minns inte om det var 50 eller 100 procent på ett år. Så därför hinner de inte bygga ut nätet för att möta efterfrågan, menar han.
Jag drabbas först av förståelse. Klart att det blir kämpigt när folk ska hålla på att spela spel och surfa på nätet med mobilen. Men när vi har lagt på så kommer en eftertanke: Det kan väl inte vara ett problem för Tele2 eller andra företag att de har för många kunder, det måste väl vara fantastiskt bra.
Problemet är väl snarare att de inte klarar av att möta det behov som de har släppt lös. ”Just nu är vi underbemannade, men vi tar emot ditt samtal så fort vi hinner”, borde det heta.
De fortsätter att sälja abonnemang och smarta mobiler i en ström, de gör reklam på teve och i tidningarna.
Jag drabbas av förståelse och känner mig dumt nog tröstad när supportkillen säger att nu lanseras ju 4G som är mycket snabbare än 3G-nätet. Det har börjat säljas mobiler som klarar den nya standarden. Min egen mobil är så gammal så den klarar inte det nya. Jag köpte den i augusti förra året.
– Vi får väl hoppas att alla andra byter till 4G, skämtar jag. Då blir ju jag ensam i 3G-nätet.
Han skrattar instämmande. Men jag vet ju hur det blir:
Just när 4G börjar fungera halvdant i halva Sverige så är det dags för 5G.
Om problemet är att ni har för många kunder så finns det en annan lösning:
Tacka nej till fler kunder. Ta hand om dem ni har. Tjäna lagom med pengar istället för maximalt.