Affärsnätverket Linked in skickar ett mejl och erbjuder mig att plocka kontakter ur min epostlista för att skicka ut inbjudningar till folk jag känner till, om att även de kan ansluta sig. I ett svagt ögonblick tackar jag ja, klickar några gånger och får meddelande om att jag nu har skickat iväg inbjudningar. Hur många?! 626 stycken! Hur f-n gick det till?!
Första minuterna känner jag strupen snöras åt. Vilken spamflod jag har skickat iväg. Jag börjar fundera på vilka de 626 lyckliga kan vara. Linked in kopierade i stort sett hela min adressbok och använde som utskickslista.
Efter några timmar svarar en gammal lumparpolare från Uppsala. Och förskolläraren i Karlshamn som jag intervjuade härom veckan. Jag inser att Ahmed som jag köpte ett halsband av i Istanbul får två år sedan, som jag fotograferade och sedan mejlade bilden till, han har sannolikt också blivit inbjuden att ingå i mitt affärsnätverk.
Killarna i bandet. Redaktörer som nobbat mina reportageerbjudanden. Min pappa, som har slutat läsa mejl. Till och med min trådlösa laserskrivare därhemma, som har finessen att man kan mejla manus till den och så skriver den ut när ingen är hemma. När jag kommer hem hittar jag en inbjudan till mig själv prydligt utskriven, prydd med mitt porträtt i fyrfärg.
Jag formulerar ett standardsvar till alla drabbade och börjar svara dem som undrar varför jag vill bli affärsvän med dem. ”Sorry, felskickat. Men det är klart att du är välkommen ändå” och så en glad smiley.
Ingen som hör av sig är arg. Skönt. De som ignorerar mig är härmed förlåtna.
En arbetskamrat från 1980-talet skriver och berättar om sitt senaste barnbarn och bjuder hem mig till Mariehamn. Jag blir associerad med redaktören för en av landets största fackförbundstidningar.
För nu kommer det en överraskande ström av meddelanden om att den ena efter den andra numera har anslutit sig till mitt nätverk av möjliga affärspartner. Tiotals, snart 50.
Jag skriver å ena sidan till Linked in och påpekar att det går alldeles för lätt hos dem att av misstag skicka 626 kontaktinbjudningar.
Å andra sidan småler jag åt det hyfsat framgångsrika misstaget. Bara nu ingen spamhatare säger upp bekantskapen med undertecknad.
Epilog: Ett par veckor senare har jag fått 200 nya kontakter på Linked In, vilket via dem kopplar mig till ytterligare 1 998 människor, vilka i sin tur har 1 347 399 kontakter. (Nu gäller det bara att fatta vad man ska ha alltihop till.)